Over mijn werk
In mijn werk probeer ik gevoelens van verlangen of gemis, een vluchtige ontmoeting of een pijnlijk afscheid, aantrekking en afstoting te verbeelden. Dat doe ik door middel van figuratieve en abstracte vormen die ik in een ruimte, een landschap of een constructie plaats. Deze fysieke vormen zetten elkaar in beweging, ze komen samen, zijn geïsoleerd of ingekapseld of ze duwen elkaar weg. Een chaotische choreografie van gevoelens, vragen, angsten en beelden die correspondeert met de chaos in het hoofd.
Ik zoek in deze constructies naar ritme en balans, naar evenwicht en naar het moment dat de balans wrikt en alles uit elkaar dreigt te vallen. Intervallen die de smalle lijn tussen rust en chaos verbeelden en die staan voor de pijnlijke en ongemakkelijke momenten in het leven.
Veel beelden die ik gebruik refereren indirect aan bronnen uit de kunstgeschiedenis en aan kunstenaars die ik interessant vind. Ze verrijken mijn leven, bieden houvast maar ondanks dat haal ik deze beelden uit elkaar, hussel ze dooreen en verbind ze weer tot er een eigen vorm ontstaat.
Naast de kunstgeschiedenis is het werk van de Franse literaire groep Oulipo rond Raymond Queneau en Georges Perec van grote betekenis tijdens het opbouwen van mijn werk. Tekst in mijn werk, ontleend aan literatuur en poëzie, geef ik een andere volgorde. Ik zoek naar woorden, speel ermee, haal ze uit elkaar en teken ze zodat er beelden ontstaan die weliswaar ontleend zijn aan een literaire werkelijkheid maar die tegelijk op een raadselachtige manier mijn gevoel verbeelden. Hierbij speelt intuïtie, toeval en het Oulipoiaanse spel van ‘ Contraintes’, zelf opgelegde restricties, een grote rol.
Ik vertel door middel van mij tekeningen geen letterlijk verhaal. Ik probeer een manier te vinden om bij de toeschouwer een, ondanks het gebruik van een verhullende vorm, toegankelijk en universeel beeld op te roepen.
About my work
In my work I try to represent feelings of longing or loss, a fleeting encounter or a painful goodbye, attraction and repulsion. I do this through figurative and abstract forms that I place in a space, a landscape or a construction. These physical forms set each other in motion, they come together, are isolated or encapsulated or they push each other away. A chaotic choreography of feelings, questions, fears and images that corresponds to the chaos in the head.
In these constructions I look for rhythm and balance, for equilibrium and for the moment when the balance wriggles and everything threatens to fall apart. Intervals that represent the narrow line between balance and chaos and that stand for the painful and uncomfortable moments in life.
Many of the images I use refer indirectly to sources in art history and to artists I find interesting. They enrich my life, provide guidance but despite that I take these images apart, shake them up and reconnect them until a form of my own emerges.
In addition to art history, the work of the French literary group Oulipo around Raymond Queneau and Georges Perec is of great significance in the construction of my work. Text in my work, taken from literature and poetry, I give a different order. I search for words, play with them, take them apart and draw them so that images arise which, although borrowed from a literary reality, at the same time represent my feelings in an enigmatic way. Here intuition, coincidence and the Oulipoian game of ‘Contraintes’, self-imposed restrictions, play a major role.
I do not tell a literal story through my drawings. I try to find a way to evoke an accessible and universal image.